Angkor Wat

maandag 16 november 2015

Dag 5 - Ha Long Bay -> Hanoi -> Danang -> Hoi An

Programma voor dag 5.
  • Ochtend-tai-chi.
  • Bezoek Amazing Cave.
  • Groentesnijwerk.
  • Transfer naar luchthaven Hanoi.
  • Vlucht naar Danang.
  • Transfer naar Hoi An
  • Avonddiner
Slapen op een Chinese jonk.
Deze titel dekt de lading niet. Het is een Vietnamese cruiseboot met 12 cabines, en met 17 bemanningsleden. Men zou kunnen zeggen, 1 bemanningslid per passagier. We zijn met een groep van 17 personen op rondreis. Hiervan 4 uit Schoten en 4 uit Zoersel, 2 uit Deurne. De rest uit andere plaatsen, de parking op zijn Antwerps. Alhoewel het slapen op zee enkele landrotten afschrikte, was het een droom. Geen blaffende honden en geen brommertjes. Enkel vissen die kwamen loeren. De zee: spiegelvlak, alhoewel rond middernacht zware regenval. Ideaal, s'nachts regen en in de dag warme en stralende zon. Het ontbijt om 07.00 uur. De ochtend tai-chi zal voor een volgende keer zijn. Daarvoor moesten we om 06.30 aan het dek zijn. We zijn tenslotte al oude mensjes en niet zeer soepel meer.
Ontbijten op de jonk.
Amazing Caves.
Het was alsof iedereen als eerste de beroemde grotten wou bezoeken. Alle jonks, of wat men daaronder verstaat, wensten hun reizigers als eersten naar de grot te brengen. Maar dat was overbodig, het ging er vlot en rustig aan toe. Met de 'tender', kleine bootjes bracht men ons naar de grot.
Naar de toegang tot de grot. Zie de ingang boven na enkele trappen.
Deze karstlandschappen behoren tot een van de hoogtepunten van Vietnam. Ze geven een fantastische kijk op de geologische geschiedenis van het gebied.
Amaring Cave of Hang Sung Sot.
Hang Sung Sot is een grottencomplex dat in de loop van enkele miljoenen jaren door de zee en het water tot een 'Amazing cave' gevormd werd.
In de Amazing Cave.
Hang Sung Sot cave
Amazing Cave.
Zicht op de baai bij het verlaten, of buitenkomen, uit de Hang Sung Sot cave.
Groentesnijwerk.
Terug aan boord gaf een van de 17 bemanningsleden een demonstratie hoe men groenten kan snijden in allerlei vormen, bloem, vlinder en vlaggetjes. Later zullen foto's wel tonen wat hier bedoeld wordt.
Ha Long Bay gezien vanaf de Amazing Cave.
Ha Long Bay.
De tenders liggen op ons te wachten om terug naar de jonk te varen.
Verkoopsters prijzen hun koopwaar aan in hun drijvend winkeltje.
Brunch.
We hebben nog een verplaatsing naar Hanoi op ons programma. Daarom een vroege lunch, of brunch genoemd, om 11.00 uur. Hierdoor konden we ronde de middag de jonk verlaten richting autobus.
Op onze cruiseboot richting aanleghaven.
Met de lokale gids, de Nam.
Cursus groentesnijwerk op onze cruise boot.
Sierstuk gemaakt van groenten door een van de bemanningsleden op onze jonk.

Ontscheping van de tender en nu naar de bus.
Busrit naar Hanoi airport.
Ha Long houden we voor bezocht. Dat kunnen we weeral op onze CV vermelden. Met de bus richting westen naar Hanoi. De rit is 150 km en duurt 3 uur. Om de tijd nuttig door te brengen, kregen we nog les in enkele begrippen van de Vietnamese taal. Onbegonnen, het is een toontaal, die voor ons niet te verstaan valt. Een woord kan op 6 toonhoogten uitgesproken worden. Dat geeft 6 verschillende betekenissen. Men dient dat als kleuter aan te leren. We zijn in zekere zin nog een beetje jong, maar kleuter, ik wou dat het zo was en weten wat we nu weten. Maar ja. Het is misschien dat we te dom of te lui zijn. Of we vinden het plezant.
Cursus Vietnamees door de lokale gids, Nam.
Noi Bai Airport - Hanoi. --> Danang.
We vliegen een goede 750 km richting centraal Vietnam. Deze keer met Vietnam Airlines, zeer logisch. Met een A321 en zetelverdeling 3 - 3 wordt er opgestegen om 17.45 uur en geland in Da Nang om 18.45 uur.
Vliegtuig van Vietnam Airlines.
Da Nang --> Hoi An.
Met de bus vertrokken om 19.15 uur nog een goede 30 km verder zuidwaarts om rond 20.00 uur in Hoi An aan te komen. Hoi An was ooit een belangrijke havenplaats in het midden van Vietnam. Handelaars uit China en Japan kwamen hier naartoe om te handelen in zijde en specerijen.
Route van Danang --> Hoi An
Avonddiner.
De Vietnamese keuken kent voor ons niet veel geheimen meer. Aan de oevers van de Parfumrivier krijgen we een zeer uitgebreid en smakelijk avonddiner. Het is uiteindelijk 22.15 uur dat we kunnen inchecken in het La Resicencia Luxuary Boutique hotel.