Angkor Wat

zondag 15 november 2015

Dag 4 - Hanoi - Ha Long Bay

Naar het Oosten van Vietnam.
Na de eerste dagen in Hanoi, reizen we verder op onze rondreis. Bestemming: oosten naar de baai van Ha Long. De populairste bestemming in Noord-Vietnam. We startten met de bus om 08.00 uur richting oosten naar de East sea, of de Chinese zee. Het is een rit van 175 km en duurt 3,5 uur. Halfweg de rit een stop van een half uur.
Traject: Hanoi - Ha Long Bay.
Onderweg is er een reuzegroot atelier waar marmer beelden worden gemaakt, die uiteraard kunnen gekocht worden, samen met weefstukjes, kleding, juwelen en andere prutsen die we niet nodig hebben.
Vietnamezen zijn meesters in het bewerken van marmer.
Atelier waar arbeidsters prachtige tapijtjes borduren.
Tegen 12.30 uur zijn we in de haven waar de cruise boten ons liggen op te wachten. Om naar onze cruise boot te varen stappen we over in de tenders die na 5 minuten aan onze boot aanleggen.
Overstappen in de tender die ons naar de jonk vaart.
Reddingsvesten verplicht op de tenders, om 5 minuutjes te varen. "Safety first".
Halong Bay.
De baai van Ha Long, gelegen in de Golf van Tonkin, is een van ’s werelds natuurlijke wonderen – een baai met meer dan 3000 eilanden, die door tijd, wind en golven in fantastische vormen zijn gebeeldhouwd.
Route van de jonk in Halong Bay.
Ha Long betekent: afdalende draak. Long = draak. Dit was en is een strategische baai. Aan boord van een Chinese jonk wordt er in de baai van Ha Long een cruise georganiseerd. Dit is een van de mooiste en mystieke zeelandschappen ter wereld. De rotspartijen rijzen loodrecht tot 100 meter hoogte uit het water omhoog. Terecht heeft men dit gebied opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Verlaten van de haven te Ha Long.
Onze jonk ligt te wachten op ons.
Op onze "Garden Bay" cruise boot.
In sommige eilanden zijn grotten uitgesleten en hebben tot de verbeelding sprekende vormen, zoals Ga Choi (Vechtende haan), Voi (olifant),  en Con Coe (pad).
Bergvormen in de Chinese zee van Ha Long Bay.
De bergvormen vertonen een verbazingwekkende veelvormigheid: van piramiden met brede basis via hooggewelfde 'olifantsruggen' tot slanke rotsnaalden en komen in talrijke varianten voor. De mensen hebben te Ha Long Bay in deze formaties niet alleen een geologisch fenomeen gezien, maar vooral een romantisch natuurschouwspel dat de fantasie prikkelde.
Op onze "Garden Bay" boot in de Ha Long Bay.
Daarom is het niet verwonderlijk dat er volgens een oude legende een uit de hemel 'afgedaalde draak' (Ha Long) was die het natuurwonder zou hebben geschapen. Ha Long betekent dan ook 'plaats van de neerdalende draak', en het is deze boze draak die aan de baai met enkele hevige bewegingen dit landschap heeft geschapen.
Rustige zee van Ha Long bay.
Onze kajuit op de "Garden Bay" jonk.
Varen tussen de rotsformaties.
Bij een uitstekend weer varen we tussen deze majestueuze rotsformaties. Daar waar onze jonk niet kan komen, varen we met kleine bootjes nog een rondje van een uurtje tussen de rotsen. Hierbij komen we voorbij de paalwoningen van deze zeebewoners.
Drijvende dorpen met woonboten in de baai.
UNESCO zette deze baai in 1994 op de Werelderfgoedlijst, het wordt als een natuurwonder beschouwd.
Met kleinere bootjes tussen de rotsformaties van Ha Long Bay.
Ha Long Bay bewoners met hun drijvende vervoersmiddelen.
Het is een rustige ontdekkingstocht naar het "Floating Vung Vieng Village" met een kleiner bootje voor maximaal 6 personen. Hierbij kunnen we, van ver, de rustige dorpjes op de paalwoningen bekijken.
Tijdens de boottocht over de Ha Long-baai komen we langs verschillende typische visserswoningen.
De vele kalkstenen eilanden vormen wellicht het bekendste geografisch beeld van Vietnam.
Zeelandschap van de Ha Long-baai met karsttorens die boven het water oprijzen.
Onze boot in de Ha Long-baai.
Na een ritje met een kleinere sloep tussen de vele rotsformaties van Ha Long Bay.
Zwemmen in de Chinese zee.
Enkele sportievelingen laten zich nog afzetten op een zandstrandje en durven zelfs in deze warme zee hun energie uitleven.
Onze "Garden Bay" jonk.
Mooie zandstranden nodigen uit tot zwemmen in de Chinese zee.
Koken op zijn Vietnamees.
Na zonsondergang en tijdens de happy hour op het dek krijgen we nog een demonstratie om te koken op zijn Vietnamees. Spring rolls met rijstpapier en gebakken in olie. Als finale nog een barbecue boven op het dek. Een zalige avond in open lucht op zee bij een aangename temperatuur.
Kookles op zijn Vietnamees.
Onze BBQ staat klaar voor het avonddiner.