Angkor Wat

maandag 23 november 2015

Dag 12 - Can Tho --> Chau Doc

De laatste volledige dag in Vietnam.
De routine zit er goed in, en de discipline ook. Iedereen stipt op tijd bij het ontbijt om 07.00 uur zodat we kunnen vertrekken met de bus om 08.00 uur. Gilberte, onze reisbegeleidster en Victor, onze lokale gids in het zuidelijk gedeelte van Vietnam, hebben het gezelschap goed onder controle. Zoals het hoort.
Route Can Tho - Chau Doc
Meteo:
Schitterende blauwe lucht, praktisch geen wind en een temperatuur boven de 30°.
Hotel Fortuneland in Can Tho.
Good morning Vietnam, naar de film met Robin Williams als hoofdacteur. Ik ben geen acteur.
Drijvende markt van Cai Rang
De echte attractie van Can Tho, zijn de drijvende markten van Cai Rang. Met onze bus een kort ritje van een 15' tot aan de oever van de Mekong rivier. Een boot voor ons alleen. We varen op de Mekong rivier langs de nederzettingen van de lokale bevolking.
Huisjes op palen langs de Mekong. De rivier heeft een getijde, we zijn niet ver van de zee.
Iets voorbij Can Tho is er de drijvende markt van Cai Rang. Drijvende markt is letterlijk te nemen. Alles wordt er verkocht op de boten op de Mekong rivier. De bevolking komt er dagelijks langs gevaren om hun waren aan te prijzen. Een armada van vrachtschepen in alle soorten en maten vormt een onoverzichtelijk geheel. Kleine sampans en bootjes die zijn overladen met fruit, groenten, drank en allerlei ondefinieerbare goederen, geven een onvergetelijke indruk.
Bootjes met koopwaar.
Jonge man tracht ons iets te verkopen vanop zijn boot.
Een lange bamboestok op de voorplecht van hun boot geeft aan welke lading de boot aan te bieden heeft. Op sommig stokken hangen wel een 8-tal waren. Dat is een drijvende supermarkt. Er zijn geen waterfietsen en dus moet men wel met een bootje op het water. Na een goed uur hebben we het bekeken en hier en daar een wat drank gekocht.
Allerlei afmetingen van bootjes. Dis is een kleintje.
Watermeloenen die waarschijnlijk naar de steden gebracht worden.
Fietstochtje.
Na de boottocht, tijd om wat fysieke inspanning te doen. De temperatuur is zodanig tussen de 30° en 35°, dat het bij een lichte tocht langs het water blijft.
Peloton heeft de fietsen goed afgesteld van hoogte van het zadel en kan vertrekken.
Langs een van de vele zijtakken van de Mekong en in de schaduw onder de bomen valt het nogal mee. Er ligt een betonbaantje van een meter breed. Het beton ligt er op bepaalde stroken nogal ruw bij. De lokale bevolking gebruikt dit baantje ook met hun brommertjes.
Even een stop langs het parcours
Geoefende fietsster opgemerkt.
Toet-tuut-tut en we houden een beetje rechts. Er wordt gevist op deze kleine riviertjes. Op een van deze stopplaatsen demonstreert men hoe de netten bovengehaald worden.
Fiets is van Oostenrijkse makelij. Het is wel een voordeel dat men een ervaren fietser is.
Fotostop tijdens de fietstocht.
We zijn getuige van een wonderbaarlijke visvangst. Drie kleine visjes van zeker 4 cm is de buit.

Fabricage van visnetten.
Tijdens de busrit wordt er nog even gestopt aan een atelier waar zeer jonge mensen een afgrijselijke job uitoefenen bij het vervaardigen van visnetten. Het merkwaardige is dat ze er heel blijgezind bijzitten en het schijnbaar leuk vinden. Misschien zijn ze gewoon blij dat ze werk hebben en iets verdienen.
Jongeren fabriceren visnetten.
Zeer jonge meisjes aan het werk.
Na de fietstocht nog een busrit van 2 uur. De baan is nog onder constructie en we vorderen traag, maar zeker en veilig in de airconditioned autobus, met Wifi. We vertrekken rond 11.00 uren na 2 uur zijn we rond 13.20 uur aan de Crocodile farm. Van Can Tho naar Chau Doc is het een 140 km met de bus.
Een kudde krokodillen, of moet noemt men zulke troep lelijke beesten?
Crocodile farm.
Onze middaglunch is in een restaurant met als specialiteit krokodil. het smaakt naar zoiets als varkensvlees. het is eetbaar en goed klaargemaakt.

Chau Doc.
In het grensgebied met Cambodja, op een 250 km ten zuidwesten van Ho Chi Minhstad ligt de stad Chau Doc van 100.000 inwoners in de provincie An Giang. Toch allemaal vreemde moeilijke namen voor ons.
Aan het water in Chau Doc.
Het ligt aan de Hau rivier, een zijtak van de Mekong rivier. Veel steden liggen aan of zelfs in het water. De Mekong is de levensader van Vietnam en de andere landen, Cambodja en Thailand.
Electriciteits bekabeling, niet enkel in Chau Doc, maar in gans Vietnam.
Het stadje strekt zich uit langs de Hau rivier. Er is vis en een keur van fruit te koop.
We logeren in het Chau Pho hotel .
Chau Pho hotel in Chau Doc.
Vietnam --> Cambodia
Morgen verlaten we Vietnam en reizen we verder naar Cambodja. Het is een beetje een avontuurlijke overgang. Vanavond werden tijdens het avondeten, onze formulieren om toegang te krijgen, ingevuld. Visumaanvraag zou dus klaar moeten zijn. Het wordt een lange trip. We doen de reis naar Pnom Phen per boot. Deze vertrekt om 07.00 uur. We vertrekken uit ons hotel hier in Chau Doc om 06.30 uur. Ontbijt vanaf 05.45 uur. Een van de eerste bezoeken in de hoofdstad Phnom Penh is het Koninklijk Paleis. Er geld een zeer strikte dress code. Bij een hitte boven de 30°, niet erg comfortabel. Maar respect voor de koning vraagt wel wat lijden.